Logisk läsordning
För att skärmläsare ska kunna läsa upp texten i rätt ordning är det viktigt att PDF-dokumentet har en logisk läsordning. Om innehållet presenteras i fel ordning kan användare ha svårt att lyssna på dokumentet.
Även om dokumentet visuellt kan se korrekt ut, måste den bakomliggande strukturen i PDF-filen vara organiserad så att textflödet följer en logisk ordning. Detta inkluderar rubriker, stycken och andra formateringselement som används för att strukturera texten.
Åtgärda logisk läsordning
Läsordningen kontrollerar du manuellt genom att klicka på Fastställ läsordning i verktygsfältet till vänster. Du får då upp ett pop-up-fönster. I det nya fönstret kan du klicka på Visa ordningspanel för att få upp läsordningen i en lista i panelen till höger. Du kan även nå panelen genom att klicka på ikonen för läsordning i det högra verktygsfältet (ikonen ser ut som ett Z).
Om du redan taggat texten i originaldokumentet så finns alla objekt redan markerade och visas som gråa rutor över olika bilder och texter i ditt dokument. Själva ordningen visas genom små numrerade rutor i övre vänstra hörnet samt i ordningspanelen till höger. Är dessa i fel ordning kan du i ordningspanelen, dra objekten upp eller ner med hjälp av muspekaren så de hamnar i rätt ordning.
Är det något som inte är markerat så kan du lägga till det i läsordningen genom att markera det i dokumentet med hjälp av att dra en rektangel över texten eller objektet med muspekaren. Du kan också markera saker genom att dubbelklicka med muspekaren på det. När du markerat något, till exempel en text, så väljer du i pop-up-rutan vad det är. Är det en rubrik väljer du rubriknivå, är det en brödtext väljer du text/stycke, är det en bild väljer du figur och så vidare.
Problem att lägga till element
Adobe Acrobat är inte alltid samarbetsvilligt. Ibland kan vissa element försvinna när du ändrar ordningen på saker. Och ibland vägrar Acrobat att lägga till stycken eller element. Mitt tips är i så fall att gå till Alla verktyg i det vänstra verktygsfältet och välja Redigera en PDF. Här kan du flytta fram eller bak element så att de syns igen om de försvunnit. Testa sedan att markera dem igen i verktyget Fastställ läsordning. Om inget annat funkar kan du spara om filen och börja om.
Godkänn
När du är klar och allt är i ordning så kör du tillgänglighetskontrollen igen och högerklickar på Logisk läsordning och väljer Godkänt.
Olika typer av läsordning
Logisk läsordning är ett sätt för skärmläsare att läsa upp dokument på. För att göra det hela lite mer komplicerat så finns det fler typer av läsordning i en PDF och olika skärmläsare använder olika sätt att läsa upp på.
- Logisk läsordning: Återspeglar den ursprungliga strukturen och layouten i PDF-dokumentet och används av vissa skärmläsare.
- Tagg-läsordning: Den viktigaste för tillgänglighet, som avgör i vilken ordning innehållet presenteras för hjälpmedel så som skärmläsare.
- TAB-läsordning: Påverkar hur användaren navigerar genom interaktiva element som länkar och formulärfält med hjälp av TAB-tangenten (behöver dock inte vara just TAB-tangenten som används. Ofta används till exempel piltangenterna.).
Logisk läsordning vs taggpanelen
Oftast är den logiska läsordningen och tagg-läsordningen (eller taggpanelen) sammanlänkade. Så ändrar du något i logisk läsordning så ändras det även i taggpanelen. Men så är inte alltid fallet tyvärr. Det är speciellt ett problem i komplexa dokument eller filer som inte har sparats på rätt sätt.
Det är alltså viktigt att gå in i taggpanelen och kontrollera att ordningen här stämmer överens med den logiska läsordningen. Om du klickar på en tagg markeras innehållet i dokumentet med en lila fyrkant. Så genom att klicka dig igenom taggpanelen uppifrån och ner kan du kontrollera att ordningen stämmer överens med läsordningen. Om de inte stämmer överens kan du dra taggar upp eller ner för att ändra på ordningen.
TAB-ordning
Olika tangenter används ofta för att snabbt ta sig igenom eller navigera i ett dokument. Många hjälpmedel som används av personer med rörelsehinder i överkroppen använder TAB-ordningen för att navigera.
Du väljer tabbordning genom att öppna sidvyn i höger verktygsfält (ikonen ser ut som två dokument) och sedan markera alla sidor. Du gör det genom att klicka på tangenten Ctrl och A (på Mac är det ⌘ och A). Högerklicka på de markerade sidorna och välj Sidegenskaper. Du får då upp en ny pop-up-panel med Tabbordning där du ska klicka för Använd dokumentstruktur. Oftast är detta redan förvalt.
HAR DU FASTNAT?