Åtgärda titel

En korrekt titel gör det lättare för användare att identifiera dokumentet. Det är särskilt viktigt för personer som använder skärmläsare, eftersom titeln är en av de första sakerna som meddelas när PDF-filen öppnas. För användare som inte använder skärmläsare, men som kan ha andra kognitiva eller visuella funktionsnedsättningar, bidrar titeln till att tydligt kommunicera dokumentets innehåll redan innan de börjar läsa det.

Dessutom används titeln ofta som metadata i sökmotorer och i dokumenthanteringssystem. En korrekt och beskrivande titel gör det enklare att söka på dokumentet.

Lägg till en titel

Oftast lägger du till titeln redan när du skapar PDF:en. Om titeln saknas eller inte blivit taggad kan du högerklicka på Titel och välja Korrigera. Finns titeln så löser Acrobat detta åt dig genom att koppla den men saknas den kan du skriva in en titel i pop-up-rutan. Klicka först ur boxen Ändra inte annars går det inte att skriva in en ny titel.

Tänk på att titeln ska representera dokumentet. Undvik alltså interna namn och förkortningar.

Klicka sedan på OK.

Om du vill ändra på titeln, även fast den finns och är kopplad, så kan du såklart göra det. Du klickar på Meny och sedan Dokumentegenskaper. Här kan du ändra eller lägga till titel och författare. Glöm inte att klicka på OK när du är klar.

Ett skärmklipp på hur det ser ut när en skriver in en ny titel i pop-up-rutan. En röd pil markerar "Titel".

HAR DU FASTNAT?

Hör av dig så hjälper jag till!