Åtgärda taggad PDF
Taggar i PDF-filer fungerar som metadata som beskriver dokumentets struktur, såsom rubriker, stycken, listor, och bilder. Dessa taggar gör det möjligt för skärmläsare och andra tillgänglighetsverktyg att tolka och navigera i innehållet korrekt för användare med funktionsnedsättningar.
Åtgärda taggningen
Om du har skapat och sparat ditt originaldokument på rätt sätt så borde detta inte vara ett problem i tillgänglighetskontrollen. Men om taggningen inte har följt med från Word eller InDesign kan du högerklicka på Taggad PDF och välja Korrigera så gör Acrobat en automatisk taggning till dig. Det är dock viktigt att i så fall kontrollera läsordningen och även taggpanelen så att allt hamnar i rätt ordning. Du kan läsa mer om taggpanelen nedan.
Du kan även göra en automatisk taggning i Acrobat. Det gör du genom att klicka på Tagga PDF automatiskt i det vänstra verktygsfältet. Du kan även göra det genom att högerklicka på en tagg när du befinner dig i taggpanelen och sedan välja Tagga dokument automatiskt.
Taggpanelen i Acrobat
Att tagga dina dokument är avgörande för att skapa tillgängliga PDF-dokument. Du kan se dokumentets samtliga taggar genom att klicka på taggpanelen i det högra verktygsfältet (ikonen ser ut som en etikett och finns längst ner). Precis som en hemsida som är uppbyggd av HTML-taggar har PDF:er också taggar. En huvudrubrik markeras till exempel med <H1> medan en underrubrik markeras med <H2> eller <H3>. Löpande text är markerat med <P>.
Dokument skapade på rätt sätt är oftast rätt taggade. Men har du äldre PDF:er som ska tillgänglighetsanpassas så kan det dyka upp många problem som behöver åtgärdas. Om något är taggat på fel sätt markeras det i tillgänglighetskontrollen med fetstil och ett blått kryss (ofta under Sidinnehåll) och då kan du behöva gå in i taggpanelen och kontrollera så att alla taggar ligger rätt. Det är inte helt lätt att hitta var problemet finns men ett tips är att högerklicka på det aktuella problemet i tillgänglighetskontrollen och välja Visa på taggpanelen så hoppar Acrobat automatiskt till taggningen som har blivit fel. Förhoppningsvis kan du se vad problemet är och åtgärda det direkt.
Ändra i taggpanelen
Alla taggar i taggpanelen går att flytta på och du kan ändra ordning genom att dra taggarna upp eller ner samt lägga in dem i eller dra dem ur andra taggar. Du kan lägga till en ny tagg genom att högerklicka i taggträdet och välja Ny tagg i pop-up-menyn. Du får då upp ett pop-up-fönster med en rullgardinslista där du kan välja vilken typ av tagg du ska lägga till. För att koppla innehållet i dokumentet till taggen så markerar du först din nya tagg och sedan markerar du innehållet i ditt dokument. Med innehållet markerat så högerklickar du på din nya tagg och väljer Skapa tagg från markering i pop-up-menyn. Ditt innehåll läggs nu till i taggen (den får en liten pil till vänster så att du kan “öppna” och “stänga” taggen).
Du kan också direkt i taggträdet ändra taggen genom att dubbelklicka på den och skriva in en ny tagg. Du kanske behöver ändra en H1 till H2. Men det enklaste sättet ändra på taggarna om du är ovan med det är att först åtgärda taggningen via Fastställ läsordning. Läsordningen och taggpanelen är nämligen sammankopplade och i den bästa av världar så följer taggpanelens ordning, den ordning du fastställer genom läsordningen. Det är dock inte alltid så.
Mitt tips om du stöter på taggproblem som du inte lyckas lösa är att gå tillbaka till originalfilen och se till att allt stämmer där och sedan spara om filen på rätt sätt.
HAR DU FASTNAT?